Wszystkie posty oraz zdjęcia w postach na tym blogu są naszą własnością! Nie wyrażamy zgody na kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez naszej zgody. W wypadku naruszenia praw autorskich, na podstawie art. 78, art.81 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Dz. U. 1994, nr 24, poz. 83, tekst jednolity: Dz. U. 2006, nr 90, poz. 631, sprawa zostanie skierowana do odpowiednich organów.

niedziela, 27 lipca 2014

Loch Lomond - tam gdzie kończą się tory, tam gdzie zaczyna się raj...

W końcu się wybraliśmy do jednego z miejsc, które chcieliśmy zobaczyć od dnia przyjazdu - nad brzeg jeziora Loch Lomond. Pozwólcie, że zdjęcia z tej wyprawy będziemy przeplatać wiadomościami zaczerpniętymi z Wikipedii oraz własnym komentarzem...
Loch Lomond  jest położone na uskoku tektonicznym Highland Boundary Fault. To najrozleglejszy zbiornik słodkowodny na lądzie stałym w Wielkiej Brytanii. Znajdują się tu liczne wyspy, m.in. Inchmurrin – największa wyspa jaka powstała na zbiorniku słodkowodnym na terenie Wysp Brytyjskich.
Loch Lomond leży na uskoku Highland Boundary Fault, który rozdziela niziny (Lowlands) w środkowej Szkocji od górzystych Highlands na północy. Długość jeziora wynosi 39 km, natomiast szerokość – od 1,21 km do 8 km. Średnia głębokość zbiornika wynosi 37 m, a maksymalna – 190 m.

Pod względem powierzchni (71 km²) Loch Lomond jest największym jeziorem w Wielkiej Brytanii i zajmuje drugie miejsce (po Loch Ness) pod względem objętości wody. Jedynym większym jeziorem na obszarze Zjednoczonego Królestwa jest Lough Neagh, położone w Irlandii Północnej.

Loch Lomond należy obecnie do parku narodowego Loch Lomond and the Trossachs National Park. Nad wschodnim brzegiem jeziora wznosi się Ben Lomond (974 m n.p.m.), najbardziej wysunięty na południe szczyt Munros – gór w Szkocji przekraczających wysokość 3000 stóp (914.4 m). Nazwa Munros pochodzi od nazwiska szkockiego alpinisty sir Hugh Munro, który jako pierwszy sporządził listę szkockich szczytów o wysokości powyżej 3000 stóp.
W plebiscycie na najpiękniejszy cud natury w Wielkiej Brytanii, przeprowadzonym w 2005 roku przez magazyn Radio Times, Loch Lomond zajęło szóste miejsce.
Na Loch Lomond znajduje się około 60 wysp, w zależności od poziomu wody w jeziorze. Powierzchnia niektórych wysp jest imponująca. Wśród nich jest Inchmurrin, największa wyspa na zbiorniku słodkowodnym w Wielkiej Brytanii. Tak jak w przypadku jeziora Loch Tay, część wysp stanowią tzw. crannogs – sztuczne wyspy utworzone przez człowieka w czasach prehistorycznych.
Na jednej z wysp, Inchconnachan, żyje gatunek małych kangurów (walabia).
Wzdłuż wschodniego brzegu jeziora ciągnie się znany szlak turystyczny w Szkocji, The West Highland Way. Natomiast wzdłuż zachodniego brzegu, od stacji kolejowej Arrochar and Tarbet, znajdującej się na górnym krańcu jeziora, do stacji kolejowej Balloch ( tam gdzie my wysiadaliśmy, gdyż skończyły się tory :P ) na południowym krańcu, biegnie ścieżka rowerowa West Loch Lomond Cycle Path, której łączna długość wynosi 28 km.

Tyle podstawowych informacji. Żeby zwiedzić dokładnie okolice Loch Lomond potrzeba co najmniej 3 dni. My mieliśmy tylko 10 godzin i dodatkowo byliśmy z małymi dziećmi, więc zobaczyliśmy tylko mały fragment tego cudu natury. Wykonaliśmy kilkaset zdjęć, ale ze względu na Wasz czas i pojemność strony, zamieszczamy tylko kilkanaście naszym zdaniem najciekawszych, pokazujących różnorodność tego miejsca ( a w zasadzie jego małego fragmentu ).
"Ślad fotografa" :)
"Dlaczego ja chodziłem cały czas w koszulce?"
"A ja w pociągu zawsze zasypiam :)"