Wszystkie posty oraz zdjęcia w postach na tym blogu są naszą własnością! Nie wyrażamy zgody na kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez naszej zgody. W wypadku naruszenia praw autorskich, na podstawie art. 78, art.81 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Dz. U. 1994, nr 24, poz. 83, tekst jednolity: Dz. U. 2006, nr 90, poz. 631, sprawa zostanie skierowana do odpowiednich organów.

czwartek, 15 listopada 2012

Przedszkole na 5 czyli pięć wskazówek dla Rodziców przedszkolaka


Mija trzeci miesiąc od momentu, gdy wzięliśmy udział w wyścigu o zdobycie dla naszej córki jednego z tysięcy miejsc w przedszkolach w Katowicach. Początkowo kierowaliśmy się lokalizacją oraz propozycją zajęć, które są oferowane w danym przedszkolu. Na tej podstawie wybraliśmy pięć placówek, do których zgłosiliśmy Michalinę poprzez elektroniczny nabór. W ten sposób po dokonaniu przydziałów okazało się, że dla naszej córci zabrakło miejsca w wybranych placówkach i musimy próbować swoich szans w naborze uzupełniającym. Zakasaliśmy rękawy, wzięliśmy telefony w dłoń i obdzwoniliśmy prawie wszystkie przedszkola, które były w zasięgu naszych możliwości czasowych i finansowych (nie dalibyśmy rady np. dowozić dziecka do Ligoty czy Kostuchny). Nie interesowała nas już wówczas oferta zajęć, oferta żywieniowa czy też dostępność zajęć ruchowych. Chcieliśmy po prostu, aby nasze dziecko w ogóle dostało się do przedszkola. I gdy już nadzieja zgasła, okazało się, że jest miejsce w przedszkolu w Katowicach Józefowcu.

Pierwsze wrażenie dotyczące samej placówki było bardzo dobre. Dziś jednak nadszedł czas na głębszą analizę popartą obserwacjami oraz rozmowami. Pomocne będą wskazówki, opracowane w ramach programu edukacyjnego „Mamo, Tato, wolę wodę!”.  Podkreślają one rolę diety, wody i aktywności fizycznej w rozwoju dzieci. Zwracają też uwagę na potrzebę współpracy nas – rodziców z kadrą przedszkolną. Owych wskazówek jest 5. Zostały one przygotowane we współpracy z ekspertem-metodykiem wychowania przedszkolnego.

Omówmy krótko każdą z nich.

Ruch –  to podstawa prawidłowego rozwoju. Jest niezwykle ważny dla przedszkolaków, ponieważ w tym czasie kształtuje się ich sprawność motoryczna i koordynacja ruchowa. Maluchy w tym wieku mają naturalną, silną potrzebę poruszania się i chęć do działania. Dlatego właśnie Twoje dziecko powinno mieć zapewnione różne formy aktywności fizycznej. Zabawa na świeżym powietrzu, niezależnie od pory roku, to dla dziecka ogromna frajda i szansa na wzmocnienie odporności!

Potrzebę poruszania się, chęć do działania, a nawet próby bycia w dwóch miejscach jednocześnie zauważamy u naszej córci na co dzień.  Dlatego cieszymy się, że w naszym przedszkolu dzieci mają zapewnione różne formy aktywności fizycznej. Już na spotkaniu organizacyjnym wychowawczyni zasygnalizowała, że dzieci będą się bawić codziennie na świeżym powietrzu, niezależnie od pory roku, bo wzmacnia to ich odporność. Dlatego jako rodzice ubieramy nasze dziecko „na cebulkę”, aby łatwiej dostosować ubiór Misi do zmieniającej się temperatury.

Dieta – odpowiednio przygotowane posiłki są dla dziecka źródłem energii i wartościowych składników odżywczych. Przedszkolne menu powinno być konsultowane z dietetykiem, najlepiej przygotowywane na miejscu, różnorodne, bogate w produkty sezonowe i po prostu smaczne. Kreatywne podejście do posiłków ma duże znaczenie, szczególnie w przypadku niejadków. Ciekawe nazwy i kolorowy wygląd dań zachęcają do jedzenia. Zupy szpinakowej maluch może nie tknąć, ale zupa shrekowa będzie smakować wyśmienicie!

Menu w naszym przedszkolu jest urozmaicone i widać, że Pani intendent stara się, aby dzieci jadły nie tylko zdrowo, ale i kolorowo. Jedyne do czego można się „przyczepić”, to brak ciekawych nazw, które zachęciłyby dzieci–niejadki typu Michalinka, chociaż do spróbowania danej potrawy. Wiemy z rozmów z Panią wychowawczynią, że posiłki są problemem w naszym przypadku i zastanawiamy się obecnie nad jego rozwiązaniem.

Woda – to najkorzystniejszy płyn dla Twojego dziecka. Sprawdź, czy w przedszkolu maluch ma do niej stały dostęp. Dziecko w ciągu całego dnia powinno wypijać ok. 5-6 szklanek płynów. Ważne jest, aby woda była podawana nie tylko podczas posiłków, ale również stale dostępna w sali, w której przebywają dzieci. Uczucie suchości w ustach czy ból głowy to pierwsze oznaki odwodnienia. Jeśli obserwujesz je u swojego dziecka, zgłoś to w przedszkolu i poproś wychowawcę, aby zwrócił uwagę, czy maluch wypija odpowiednią ilość płynów.

Misia uwielbia wodę. Cieszymy się z tego, gdyż nie zawiera ona cukru i tym samym zbędnych kalorii, nie zaburza apetytu ani procesu kształtowania upodobań smakowych dziecka. Poza tym dziecko pijąc wodę, chroni swoje zęby przed próchnicą. W ciągu dnia staramy się, aby nasze dzieci wypijały ok. 6 szklanek płynów. Niestety ten punkt w naszym przedszkolu przysłowiowo „leży”. W jadłospisie, co prawda wypisany jest po obiedzie soczek lub inny napój, ale Michalinka nie przepada za soczkami, więc często sięga po swój bidon, który dajemy Jej do przedszkola. Gdy pytaliśmy Ją, czy ma sucho w ustach, stwierdziła, że nie, ale, że często usta się Jej „kleją”. Jak widać nawet od maleńkiego dziecka, które ze słownictwem jeszcze jest na bakier, możemy uzyskać wiele informacji.

Nauka przez zabawę – zdobywanie wiedzy i doświadczeń przez zabawę jest najcenniejszą formą aktywności przedszkolaka. Dlatego ważne jest, aby rodzice i nauczyciele poszukiwali atrakcyjnych sposobów spędzania czasu z dziećmi, byli otwarci na nowe doświadczenia i inicjatywy. Przedszkolaki mają wiele pomysłów, chcą dotykać, smakować, badać. Rolą dorosłego jest inspirowanie, zapewnianie warunków i czuwanie nad ich bezpieczeństwem. Zabawa powinna być przyjemna i dobrowolna, ponieważ wtedy przedszkolaki będą najlepiej przyswajać nową wiedzę i umiejętności.

Bardzo istotna jest otwartość nas dorosłych na nowe sytuacje i inicjatywy, na poszukiwanie ciekawych sposobów spędzania czasu z dziećmi. Michalinka, podobnie jak inne przedszkolaki, ma wiele pomysłów, lubi eksperymentować, poszukiwać i rozwiązywać problematyczne sytuacje (oczywiście na swoim poziomie wiekowym). Naszą rolą jest zapewnienie Jej w tej zabawie bezpieczeństwa  –  w przedszkolu, do którego uczęszcza Misia, również w tym względzie wszystko jest realizowane wzorowo. Codziennie jesteśmy zasypywani opowieściami o nowych zabawach, rymowankach, wyliczankach, o tym co robili danego dnia w przedszkolu. Zresztą w drodze do domu Michalinka często zasypia, co jest dowodem, że musiała się wspaniale bawić w swojej grupie „Wróbelków” :)

Razem dla zdrowego rozwoju – pomyśl, w jaki sposób, jako rodzic, możesz wspierać pracę przedszkola i czego sam od niego oczekujesz. Zwracaj uwagę na to, co dzieje się w przedszkolu i angażuj się w bieżące wydarzenia, gdyż współpraca z kadrą nauczycielską odgrywa istotną rolę w wychowaniu dzieci. Rodzic i nauczyciel są głównymi autorytetami dziecka. Maluch najlepiej uczy się przez obserwację i naśladownictwo, dlatego dorośli powinni dawać dzieciom przykład i wspólnie, zgodnie działać dla ich zdrowego rozwoju.

Rodzice często myślą, że dziecko wychowa się samo lub zrobi to za nich przedszkole, szkoła itp. Nic bardziej błędnego. To My – Rodzice – mamy obowiązek współpracować z nauczycielkami w wychowaniu w końcu naszych dzieci. Powinniśmy wzmacniać pozytywnymi bodźcami pracę przedszkola, angażować się w życie przedszkolne, brać udział w wydarzeniach ważnych dla swojego dziecka i dawać przykład naszym dzieciom, bo to My (obok nauczycieli) jesteśmy najważniejszymi autorytetami dziecka. Dziecko nie tylko nas słucha, ale również obserwuje. Nie da się nabrać na słowa ojca „palenie szkodzi zdrowiu”, gdy ten mówiąc to trzyma w ręce tlącego się jeszcze papierosa… Już niedługo w naszym przedszkolu odbędą się jasełka, później bal karnawałowy. Nie wyobrażam sobie, że mogłoby mnie wówczas nie być przy moim dziecku…

Wymienione powyżej wskazówki (uzupełnione naszymi przemyśleniami), zostały opracowane przez Organizatorów programu „Mamo, Tato, wolę wodę!”, którzy już od czterech lat wspierają rodziców w kształtowaniu u ich dzieci zdrowych nawyków żywieniowych. Były one również konsultowane z pedagogiem z Ośrodka Rozwoju Edukacji, dlatego mamy pewność, że materiał jest merytoryczny oraz wiarygodny.

Dlaczego w ogóle opracowano i opublikowano wymienione wskazówki? Dlatego, że mają one motywować rodziców, jak również przedszkola do wspólnego działania na rzecz zapewnienia dzieciom jak najlepszych standardów opieki i nauki w przedszkolu. Jako Rodzice, mamy realny wpływ na to, co się dzieje w przedszkolu, do którego uczęszcza nasze dziecko, dlatego powinniśmy się wykazać inicjatywą, jeśli chcemy coś zmienić. W końcu chodzi tu o przyszłość naszych dzieci, a przecież my dorośli nie zawsze wiemy wszystko. Taki program jest więc dobrym aktywizatorem nas samych, pobudza nas do jeszcze większej troski i pomocy przy kształtowaniu osobowości naszych dzieci.

Przedszkole na 5 to takie miejsce, które kompleksowo dba o zdrowy rozwój naszych pociech – działajmy wspólnie, aby było jak najwięcej takich miejsc. Może ono powstać wówczas, jeśli rodzice będą zgodnie współpracować z kadrą przedszkolną. Zapraszamy Was do dyskusji. Napiszcie o swoich doświadczeniach w kontaktach z przedszkolami, o warunkach w nich panujących, o przemyśleniach związanych z tematem. Napiszcie, czy już spotkaliście się kiedyś z tą akcją i czy jest ona według Was potrzebna i ciekawa.

Już wkrótce ogłosimy na naszym blogu konkurs, którego tematem przewodnim będzie „Przedszkole na 6!”. Dlaczego na 6? O tym napiszemy więcej już wkrótce :) Do wygrania będą atrakcyjne nagrody!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz